KONCEPCJA PRACY
NA LATA 2015/2016- 2017/2018
PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 13
W ŚWIĘTOCHŁOWICACH
Podstawa prawna
NASZE MOTTO :
„PRZEDSZKOLE OTWARTE NA OCZEKIWANIA I POTRZEBY
DZIECI I RODZICÓW”
Naszym największym dobrem jest dobro dziecka, przygotowujemy je do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami. Stwarzamy każdemu dziecku szansę rozwoju na miarę jego możliwości. Pragniemy w każdym dziecku rozbudzać ciekawość świata i ludzi, spostrzegawczość i wrażliwość. Chcemy wychować dziecko z bogatą wyobraźnią twórczą, zdolne do spontanicznej ekspresji własnych uczuć i myśli, otwarte na pomysły i inspiracje płynące od innych osób oraz gotowe szukać nowych, lepszych i oryginalnych rozwiązań.
MISJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole :
Zapewnia dzieciom opiekę, dba o ich bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne.
Wspomaga wszechstronny rozwój każdego wychowanka w oparciu o rozpoznanie jego potrzeb i możliwości, kształtuje w nim poczucie własnej wartości, uczy go tolerancji i patriotyzmu, pomaga w odnoszeniu sukcesów i pokonywaniu trudności oraz umożliwia rozwój uzdolnień i zainteresowań.
Kształtuje właściwe postawy wobec otoczenia społecznego, przyrodniczego i technicznego.
Rozwija kompetencje komunikacyjne i aktywność twórczą oraz kształtuje otwartość na wiedzę.
Tworzy warunki do nabywania przez dzieci wiadomości i umiejętności, których celem jest osiągnięcie przez wychowanków stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Przedszkole pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców.
Analizuje i ocenia efekty swojej pracy.
WIZJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości.
Dziecko jest aktywne i twórcze w nabywaniu wiadomości, umiejętności i postaw w zakresie co najmniej podstawy programowej.
Umożliwiamy wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowujemy je do podjęcia nauki w szkole.
Przedszkole przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji.
Kwalifikacje i umiejętności nauczycieli, stosowane przez nich programy, aktywne metody pracy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy placówki.
Wszyscy przestrzegają prawa dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie
i skuteczną komunikację interpersonalną.
Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa, współpracuje z nim na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
Zarządzanie przedszkolem zapewnia jego sprawne funkcjonowanie i jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, polityką oświatową państwa i przyjętą koncepcją rozwoju.
Przedszkole monitoruje i doskonali efekty swojej pracy.
I. CELE OGÓLNE I SZCZEGÓŁOWE
Nasze przedszkole pracuje zgodnie z przyjętą przez Radę Pedagogiczną koncepcją pracy, która jest analizowana i modyfikowana w razie potrzeby. Głównym jej założeniem jest otoczenie opieką dzieci w celu zapewnienia im poczucia bezpieczeństwa, aktywizowanie poprzez wprowadzanie metod opartych na zadaniach twórczych, otwartych, badaniach, eksperymentowaniu. Rozwijanie wrażliwości estetycznej, poczucia szacunku wobec siebie i innych. Wspieranie ich w działaniach (pozwolenie na wykonanie ,,po swojemu”), pomoc i zachęta do przekraczania kolejnych granic możliwości (indywidualizacja).
W przedszkolu praca nauczycieli opiera się na realizacji wspólnych działań i celów zawartych w koncepcji pracy placówki. Nauczyciele planują działania, rozwiązują problemy i doskonalą metody i formy pracy.
Przedszkole jest miejscem tak zorganizowanym, aby istniała możliwość wyboru różnej aktywności przez dziecko. Przedszkolak ujawnia swoje zainteresowania oraz upodobania i może decydować o tym, w jaki sposób chce się bawi. Swoboda wyboru umożliwia nauczycielom diagnozę, określenie potencjału dziecka i kreowanie warunków i dobór sposobów jego rozwijania.
Dzieci są ciekawe otaczającej rzeczywistości, zadają dużo pytań, są dociekliwe, wykazują dużą determinacje i wytrwałość przy realizacji określonych zadań, a podczas prac zespołowych potrafią dzielić się zadaniami i zgodnie współpracować.
Dzieci aktywnie uczestniczą w zajęciach. nauczycielki stosują aktywizujące i indywidualne metody pracy, dostarczają bodźców, prowokują do działania. wyzwalają u dzieci aktywność poznawczą i fizyczną.
Dzieci rozpoznają swoje emocje, kontrolują je. Czują się pełnoprawnymi członkami społeczności, nie tylko przedszkolnej. Znają swoje prawa i obowiązki.
Dzieci uczestniczą w życiu przedszkola i decyzjach dnia codziennego, są postrzegane jako osoby, które wnoszą swój wkład czyli własne wyobrażenia, zamiary, oczekiwania.
W przedszkolu prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych, dostosowuje się działania do możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci. Stosuje się indywidualizację procesu wspomagania rozwoju dziecka przez stosowanie różnorodnych metod pracy. Doskonalone są narzędzia obserwacji i diagnozy przedszkolnej.
Opracowuje się i wdraża programy wspomagania i korygowania rozwoju dzieci.
Nauczyciele dzielą się między sobą doświadczeniem, biorą udział w wewnętrznych i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego.
Zespół przedszkola jest zintegrowany, ukierunkowany na wspólny cel, zaangażowany, kompetentny, otwarty na zmiany, nie boi się nowości, łączy wiedzę z praktyką, udziela sobie wsparcia merytorycznego i emocjonalnego.
Profesjonalizm i zaangażowanie kadry pedagogicznej są oceniane za pomocą jasno określonych kryteriów.
Przedszkole prezentuje i upowszechnia informacje o ofercie prowadzonych zajęć, podejmowanych działaniach. informuje środowisko o celowości i efektach tych działań za pośrednictwem strony internetowej, wystaw prac dzieci, Kronice przedszkolnej, „Galerii osiągnięć”, galerii tabla zdjęć dzieci kończących przedszkole, udział w przeglądzie Tygodnia kulturalnego, udział w konkursach i projektach edukacyjnych i aktywności fizycznej.
Promuje nowatorskie metody pracy w środowisku lokalnym.
Współpracuje z innymi placówkami oświatowymi: Szkoła Podstawowa Nr 1, Szkoła Podstawowa Nr 17, Szkoła Podstawowa Nr 10, Przedszkole Miejskie nr 7, Przedszkole Miejskie nr 9, Miejskie Przedszkole Nr 25 Im. Króla Maciusia w Katowicach, uczelnie wyższe
rodzice w ramach wypracowanych zasad współdecydują w sprawach przedszkola w obszarach: wychowawczym i organizacyjnym.
Przedszkole pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy.
Rodzice są zaangażowani w życie przedszkola, współorganizują tradycyjne uroczystości wynikające z kalendarza imprez placówki. ponadto pomagają w pozyskiwaniu sponsorów i środków pozabudżetowych poprzez organizowanie zabaw dochodowych na rzecz przedszkola. Chętnie wykonują różne prace naprawcze na rzecz przedszkola.
Przedszkole daje rodzicom możliwość pracy nad rozwojem i edukacją ich dzieci poprzez stały kontakt z nauczycielami, prowadzenie rozmów indywidualnych, konsultacji, zebrań i umożliwienie im kontaktów ze specjalistami pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Przedszkole korzysta z zasobów środowiskowych w procesie poznawania przez dzieci otaczającej rzeczywistości, dotyczy to organizacji wyjazdów do miejsc użyteczności publicznej (np. teatr, muzeum), wycieczek, wyjść do biblioteki, , szkoły. Przedszkole gości ludzi sztuki, ekspertów i specjalistów z różnych dziedzin.
Organizowane są imprezy środowiskowe (festyn rodzinny, ogólnopolski dzień przedszkolaka, konkursy plastyczne, zawody sportowe, kiermasze, wystawy prac plastycznych, spotkania i uroczystości okolicznościowe).
Przedszkole współpracuje z wieloma placówkami i instytucjami :
Biblioteka Miejska – zwiedzanie, udział w lekcjach bibliotecznych, wypożyczanie książek ; rozwijanie czytelnictwa, spotkania z autorami książek dla dzieci
Centrum Kultury Śląskiej w Świętochłowicach - uczestnictwo naszych wychowanków w imprezach organizowanych przez CKŚ
Miejski Ośrodek Pomocy - ciągły kontakt z pracownikami opieki w trosce o dzieci potrzebujące pomocy
Ośrodek Sportu i Rekreacji „Skałka” – udział o w imprezach, konkursach, spartakiadach, dowóz dzieci
Warsztaty Terapii Zajęciowej – udział podopiecznych w uroczystościach przedszkolnych, występy, wspólne zabawy integracyjne, warsztaty z gliną na terenie Warsztatów Terapii Zajęciowej, pomoc wychowawców i podopiecznych przy organizacji festynu rodzinnego
Przedszkole Miejskie nr 7 - konkursy między przedszkolne, wymiana doświadczeń, uczestnictwo w ważnych wydarzeniach z życia przedszkola
Przedszkole Miejskie nr 9 - konkursy między przedszkolne, wymiana doświadczeń, uczestnictwo w ważnych wydarzeniach z życia przedszkola
Szkoła Podstawowa Nr 1 - zwiedzanie, uczestnictwo w uroczystościach szkolnych na zaproszenie społeczności szkolnej, udział w uroczystościach przedszkolnych, wymiana doświadczeń i informacji między nauczycielami, badanie losów absolwentów
Szkoła Podstawowa Nr 17 – zwiedzanie, uczestnictwo w uroczystościach szkolnych na zaproszenie społeczności szkolnej, udział w uroczystościach przedszkolnych, wymiana doświadczeń i informacji między nauczycielami, badanie losów absolwentów
Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Chorzowie – realizacja programów edukacyjnych
ZOO w Chorzowie – zwiedzanie, udział w konkursach, zbiórka żywności dla zwierząt
Schroniska Dla Bezdomnych Zwierząt w Chorzowie – coroczna zbiórka żywności i darów dla zwierząt
Miejskie Przedszkole Nr 25 Im. Króla Maciusia w Katowicach – udział w konkursie rowerowym
Klub Dziecięcy Nautica w Chorzowie – organizacja spotkań grupowych, dnia przedszkolaka , festynu rodzinnego
Poradnia psychologiczno –pedagogiczna - pracownicy poradni chętnie służą pomocą, kontakty z nauczycielami, wymiana doświadczeń i informacji, poradnictwo
Straż Pożarna w Świętochłowicach – wycieczki, zwiedzanie strażacy pokazują dzieciom samochody strażackie oraz ich całe wyposażenie. demonstrują także udzielanie pierwszej pomocy osobie poszkodowanej w wyniku wypadku samochodowego, pokazy na festynie, udział w quizie o bezpieczeństwie
Powiatowy Urzęd Pracy w Świętochłowicach - umożliwianie zatrudniania stażystek ( pomoc nauczyciela, woźna, pomoc kuchenna, pracownik gospodarczy -m.in. byli absolwenci przedszkola)
W przedszkolu działania wychowawcze, opiekuńcze i edukacyjne poddaje się systematycznej ewaluacji wewnętrznej. wyniki ewaluacji wyznaczają kierunek wprowadzanych zmian.
Dyrektor posiada umiejętności interpersonalne, tworzy w przedszkolu dobry klimat do współpracy i działania. Jest otwarty wobec inicjatyw pracowników i rodziców, wspiera twórcze pomysły, stwarza warunki do ich realizacji.
Motywuje poprzez przyznawanie dodatków motywacyjnych, nagród, wyróżnień oraz uznanie dla dobrze wykonanej pracy.
Wyniki sprawowanego nadzoru pedagogicznego wykorzystywane są do planowania dalszej pracy, przyczyniają się do rozwoju przedszkola, podnoszą bezpieczeństwo i uatrakcyjniają pobyt dziecka w przedszkolu.
Warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają realizowanie przyjętych programów, projektów, sprzyjają zabawie i odpoczynkowi.
Ogród przedszkolny jest wyposażony w atrakcyjny sprzęt rekreacyjny.
Współpraca z organem prowadzącym zmierza do modernizacji budynku przedszkola i jego otoczenia.
II. NASZE PRZEDSZKOLE - CHARAKTERYSTKA
Przedszkole Miejskie nr 13 w Świętochłowicach mieści się przy ul. Sudeckiej 1 na osiedlu „Na wzgórzu“.
Telefon/fax 2-456-664, e-mail : p.13@vp.pl
Przedszkole Miejskie Nr 13 w Świętochłowicach oddano do użytku w 1986 r.
Dyrektor Przedszkola - mgr Teresa Bednarek - stanowisko powierzone we wrześniu 2007 r.
Wicedyrektor - Ewa Skiba - stanowisko powierzone we wrześniu 1990 roku
Do przedszkola uczęszcza 215 dzieci w wieku od 2,5 - 6 lat. Dzieci zorganizowane są grupach zróżnicowanych pod względem wieku:
Maluchy –2,5 i 3-latki
Starsze maluchy - 4 –latki
Średniacy - 5 – latki
Starszacy - 6 - latki
Liczba oddziałów ogółem – 9:
Średnia liczba dzieci w oddziale - 25
Przedszkole posiada:
9 sal zajęć
zaplecze kuchenne
szatnie
ogród przedszkolny
inne: sala teatralna; gabinet dyrektor, gabinet referenta, pokój nauczycielski, pomieszczenie socjalne, stróżówkę.
W 15 rocznicę powstania placówki nadano jej nazwę ”Misia Uszatka”. Obiekt jest piętrowy, posiada 9 sal zajęć (po jednej dla każdej z grup wiekowych) z zapleczem sanitarnym, magazynem podręcznym oraz salę teatralną.Wokół budynku znajduje się duży ogród wyposażony w metalowe i drewniane urządzenia do zabaw i drewnianą altankę. Jest w nim dorodny drzewostan, żywopłot i trawniki, które tworzą specyficzny klimat. Dodatkowym atutem jest sztucznie usypana górka, która umożliwia uprawiane sportów zimowych i letnich. Ponadto przedszkole posiada patio tzw. „zieloną salę” wyposażoną w ławeczki i przenośne urządzenia do zabaw.Przedszkole jest zlokalizowane na obrzeżach miasta. Niedaleko placówki znajdują się ogródki działkowe, staw, park, ośrodek sportu i rekreacji.Przedszkole jest czynne 11 godzin (6.00- 17.00), od poniedziałku do piątku. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego realizowana jest bezpłatnie w godzinach od 8.00 do 13.00. Na terenie przedszkola w budynku mieści się Filia żłobka dla dzieci w wieku od 2 -3 lat. W dzielnicy, w której zlokalizowane jest przedszkole w najbliższym otoczeniu znajdują się dwie szkoły podstawowe. W placówce zatrudnionych jest 12 nauczycieli, katechetka (1 nauczyciel kontraktowy, 1 mianowany, 10 nauczycieli dyplomowanych). Nauczycielki posiadają wykształcenie zgodnie z wymaganiami: wyższe (mgr, licencjat) oraz SWP oraz długoletni staż w zwodzie.Nauczyciele chętnie podnoszą kwalifikacje zawodowe uczestnicząc w różnych formach doskonalenia zawodowego. Pracę przedszkola wspomaga łącznie 19 pracowników administracji i obsługi: intendent, referent, pomoc nauczyciel, kucharka, 4 pomoce kuchenne, 8 woźnych, 2 dozorców, rzemieślnik.
Rodzice obecnych oraz przyszłych wychowanków to osoby z wykształceniem zawodowym, średnim i wyższym. Najczęściej są to rodzice obydwoje pracujący, którym w opiece pomagają dziadkowie. Wśród rodziców jest wielu bezrobotnych lub o niskich zarobkach, i wówczas opłaty za przedszkole są uiszczane przez opiekę społeczną.
Rodzice chętnie pomagają placówce w zależności od jej potrzeb. Udzielają się w pracach Rady Rodziców, dzielą się spostrzeżeniami i uwagami z dyrektorem lub nauczycielami. Często są sponsorami lub poszukują sponsorów.
W każdym roku szkolnym proponowane są rodzicom i ich dzieciom zajęcia dodatkowe, takich jak religia, zajęcia sportowe, szachy, teatralne, muzyczne. Udział w tych zajęciach jest dobrowolny, zadeklarowany przez rodziców.
Nasze przedszkole to placówka z pięknymi tradycjami, wychowała już kilka pokoleń. Zapewniamy dobrą opiekę i wychowanie dzieci w atmosferze akceptacji. Wspomagamy rozwój dziecka zgodnie z jego potencjałem i możliwościami, tworzymy przyjazną i serdeczną atmosferę. Traktujemy każde dziecko indywidualnie i podmiotowo. Przygotowujemy je do przeżywania sukcesu i radzenia sobie z porażkami. Dbamy o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci. Jesteśmy otwarci na współpracę z rodzicami.
III. DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRACY PRZEDSZKOLA
Sposoby motywacji dzieci:
Stosowane nagrody:
pochwała indywidualna,
pochwała przed całą grupą,
pochwała przed rodzicami,
oklaski,
emblematy,
przydział funkcji.
Stosowane kary:
brak nagrody,
upomnienie ustne,
czasowe odebranie przydzielonej funkcji,
chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy,
poinformowanie rodziców o zachowaniu.
IV. SPOSOBY DIAGNOZOWANIA OSIĄGNĘĆ DZIECI:
przeprowadzenie diagnozy wstępnej,
szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej
półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji,
przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy),
teczek prac i innych dokumentów,
arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
albumów, kronik,
materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy itp.)
rozmów.
V. SPOSOBY MINITOROWANIA OSIĄGNIĘĆ NAUCZYCIELI:
Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
ankiet,
rozmów z nauczycielami, rodzicami,
hospitacji,
obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela,
innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych analityczno-oceniających odbywających się co pół roku.
VI. SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH EDUKACYJNYCH DZIECI:
nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania
i wychowania,
nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,
na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,
informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku – po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej.
VII. SPOSOBY WSPÓŁPRACY ORGANIZOWANEJ W PRZEDSZKOLU
Sposoby współpracy z rodziną dziecka:
Sposoby współpracy ze środowiskiem lokalnym:
VIII. MODEL ABSOLWENTA
Dziecko kończące przedszkole:
motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
umiejętności uważnego słuchania i logicznego myślenia, praktycznego korzystania ze zdobytych wiadomości,
umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas,
umiejętność współpracy w grupie i rozwiązywania konfliktów,
umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
twórczego rozwiązywania zadań,
odpowiedni poziom samodzielności,
gotowość do podejmowania różnorodnych aktywności,
umiejętność komunikatywnego porozumiewania się,
podstawową wiedzę o środowisku społecznym, przyrodniczym i kulturowym,
poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem;
przestrzega:
praw innych ludzi,
zasad bezpieczeństwa, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
zasady kultury współżycia, postępowania według ustalonych norm;
dostrzega i szanuje:
potrzeby innych ludzi,
odmienne postawy, przekonania, upodobania,
symbole narodowe,
środowisko naturalne;
nie obawia się:
występować publicznie,
reprezentować grupę, przedszkole,
dzielić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami,
wykazywać inicjatywy w działaniu,
prosić o radę lub pomoc.
Funkcjonowanie Przedszkola Miejskiego nr 13 w Świętochłowicach wymaga podejmowania wielu różnokierunkowych działań dotyczących zadań opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznych, organizacyjnych, finansowych oraz kontaktów i współpracy z rodzicami i środowiskiem w szerokim pojęciu tego słowa.
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju przedszkola jest planem rozwoju tworzonym przez całą społeczność tj. dyrektora, nauczycieli, rodziców. Powinna zatem zostać szeroko upowszechniona wśród rodziców i personelu. Wszyscy powinni ją zrozumieć i identyfikować się z nią. Plan rozwoju jest planem działań na kilka lat, ma stanowić drogowskaz i mapę działań dla dyrektora, nauczycieli i pozostałych pracowników.
Jest konstrukcją, na której opiera się codzienna praca przedszkola.
Praca nad koncepcją:
Każdy nauczyciel otrzymuje egzemplarz Koncepcji.
Raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu ewentualnych poprawek.
Rodzice zapoznają się z Koncepcją, nauczyciele pozyskają informację o akceptacji Koncepcji.
Koncepcja została opracowana przez zespół w składzie:
Teresa Bednarek - dyrektor, Rada Pedagogiczna, rodzice
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Przedszkole Miejskie Nr 13