Plany pracy

Plan rozwoju PM 13

 

PLAN ROZOWJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 13

W ŚWIĘTOCHŁOWICACH

 

Nasz priorytet (kierunki działania) na lata 2012 - 2015

wynikające z koncepcji pracy przedszkola:

„Rozwijanie postaw twórczych dziecka poprzez stosowanie aktywnych metod pracy

i umożliwienie kontaktów ze sztuką."

 

Szczegółowe zadania i sposoby realizacji znajdą się w planach działania przedszkola na poszczególne lata.

 

 

Rok szkolny 2012/2013

Cel szczegółowy:

„Kreowanie postawy twórczej dziecka w zakresie aktywności ruchowej.”

Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem różnych form ekspresji ruchowej. Propagowanie zdrowego stylu życia.

 

Zadania:

  1. Wspieranie rozwoju psychomotorycznego poprzez twórcze metody.
  2. Pobudzenie inwencji i wyobraźni twórczej w aktywnym przeżywaniu ruchu przez eksperymentowanie, odkrywanie, wyrażanie własnej indywidualności.
  3. Rozwijanie sprawności ruchowej.
  4. Kształtowanie  czynnej postawy wobec zdrowia.

 

Działania:

  1. Wykorzystanie szerokiej gamy metod, form i środków do zdobywania doświadczeń twórczych w zakresie ruchu.
  2. Organizowanie działań sprzyjających zdrowiu fizycznemu i psychicznemu poprzez:

-        prowadzenie ćwiczeń metodami twórczymi,

-        prowadzenie ćwiczeń gimnastycznych i zabaw przy dźwiękach muzyki,

-        organizowanie spacerów i wycieczek w połączeniu z formami ruchu na świeżym powietrzu,

-        cykle zajęć o charakterze prozdrowotnym.

3. Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej:

-        kąciki sportowe,

-        wykonanie i stosowanie atrakcyjnych rekwizytów,

-        różnorodność i innowacyjność stosowanych metod i form pracy z dziećmi.

4. Wykorzystywanie i sukcesywne wzbogacanie bazy materialnej poprzez:

-        wzbogacenie zbiorów biblioteki przedszkolnej o nowe pozycje,

-        zakup przyborów do ćwiczeń inspirujących dzieci do twórczej aktywności ruchowej.

5. Propagowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i ich rodziców poprzez:

-        prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju dziecka,

-        organizowanie spotkań z lekarzami różnych specjalizacji,

-        prowadzenie różnego rodzaju ćwiczeń, zabaw i gier stymulujących rozwój dzieci,

-        stosowanie profilaktyki zdrowotnej,

-        organizowanie olimpiady przedszkolnej,

-        przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia,

-        wspólne ustalanie zdrowych jadłospisów.

-        hodowlę warzyw w salach.

6. Opracowanie projektów i programów stymulujących rozwój aktywności ruchowej dzieci i promowania zdrowego stylu życia.

 

Monitorowanie

Dotyczyć będzie sposobów rozwijania spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem różnych form ekspresji ruchowej oraz propagowanie zdrowego stylu życia. Zastosujemy narzędzia: wywiad z rodzicami, arkusze ankiet, karty obserwacji, karty kontroli dokumentacji nauczyciela, arkusze diagnostyczne do testu na dojrzałość szkolną dzieci, hospitację diagnozującą, doradczo - doskonalącą, oceniającą, analizę dokumentów i danych oraz narzędzia zawarte w programach własnych nauczycielek służące do ewaluacji.

 

Oczekiwane efekty:

Dzieci:

  1. Uczestniczą w zabawach i ćwiczeniach ruchowych z użyciem przyborów, przyrządów i rekwizytów.
  2. Posługują się pomysłowością i wyobraźnią twórczą w aktywności ruchowej.
  3. Estetycznie poruszają się w czasie i przestrzeni.
  4. Potrafią łączyć ruch z muzyką.
  5. Wykazują sprawność fizyczną.
  6. Posiadają umiejętności i doświadczenia prozdrowotne.
  7. Dbają o własne zdrowie, chronią je i wspomagają.

 

Ewaluacja będzie prowadzona na bieżąco w roku szkolnym 2012/2013, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku. Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.

 

 

Rok szkolny 2013/2014

Cel szczegółowy:

„Kreowanie postawy twórczej dziecka w zakresie aktywności plastycznej.”

 

Zadania:

  1. Pobudzenie inicjatywy i aktywności własnej dziecka poprzez oddziaływanie na wyobraźnię, fantazję oraz sferę uczuciowo - intelektualną.
  2. Kształtowanie umiejętności swobodnego i twórczego wyrażania swoich przeżyć i myśli w twórczości i aktywności własnej.
  3. Uwrażliwienie na piękno otaczającego świata, wzbudzanie przeżyć estetycznych.
  4. Rozwijanie zdolności plastycznych dzieci.
  5. Kształcenie umiejętności wyrażania własnych emocji w różnych formach aktywności: zabawie, pracach plastycznych itd.

Działania:

  1. Udział dzieci w zajęciach dodatkowych oraz kołach zainteresowań – tworzenie warunków do działalności artystycznej w korelacji z innymi obszarami edukacji, wystrój, aranżacja sal przedszkolnych:

-       Kącik koła plastycznego,

-       Ekspozycje prac dzieci w salach i na terenie placówki,

-       Galerie, wystawy i wernisaże w przedszkolu i poza nim

  1. Stosowanie różnorodnych metod aktywnych i form pracy jako inspiracji do podejmowania czynności twórczych
  2.  Aukcje prac dzieci związane z uroczystościami przedszkolnymi i świętami.
  3. Udział w wybranych konkursach, wystawach, przeglądach organizowanych w środowisku.
  4.  Bezpośrednie obcowanie ze sztuką:

-       Wystawy i pokazy sztuki

-       Galerie, wernisaże.

  1. Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności artystycznej dzieci:

-       Dekoracje, aranżacje wystroju sal,

-       Wykorzystanie, stosowanie wytworów plastycznych dzieci do różnorodnych uroczystości i zajęć.

  1. Organizowanie kiermaszów świątecznych z wytworami prac dzieci.
  2. Współpraca ze środowiskiem rodzinnym.

 

Monitorowanie

Diagnozowanie rezultatów dotyczyć będzie sposobów rozwijania aktywności twórczej dzieci ze szczególnym uwzględnieniem działalności plastycznej. Zastosujemy narzędzia: ankiety do rodziców, ankiety do nauczycieli, karty obserwacji dzieci, arkusze diagnostyczne na dojrzałość szkolną dzieci, karty hospitacji diagnozującej, doradczo – doskonalącej, oceniającej, analizę dokumentacji oraz narzędzia zawarte w programach własnych nauczycielek służące do ewaluacji.

 

Oczekiwane efekty:

  1. Chętnie angażują się w różne formy działalności artystycznej.
  2. Posiadają umiejętność wyrażania własnych stanów emocjonalnych w działalności plastycznej.
  3. Dzieci znają różnorodne techniki plastyczne oraz różnorodne środki wyrazu artystycznego.
  4. Dzieci wykazują inwencję twórczą i aktywność w wykonywaniu własnych wytworów i prac.
  5. Poprzez różnorodne formy wyrazu potrafią wyrażać swoje stany emocjonalne i przeżycia.
  6. W realizacji swoich artystycznych zamierzeń potrafią posługiwać się różnorodnymi narzędziami i materiałami.

 

Ewaluacja będzie prowadzona na bieżąco w roku szkolnym 2013/2014, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku. Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.

 

 

Rok szkolny 2014/2015

Cel szczegółowy:

„Kreowanie postawy twórczej dziecka w zakresie aktywności muzycznej.”

Zadania:

  1. Rozwijanie i eksponowanie dyspozycji muzycznych dziecka w różnych formach  aktywności.
  2. Bogacenie przeżyć estetycznych związanych z odbiorem muzyki.
  3. Kształtowanie ekspresji i twórczej postawy dziecka.
  4. Zaspokajanie naturalnej potrzeby działania.
  5. Poznawanie instrumentów muzycznych (rodzaj, nazwa, brzmienie i budowa).
  6. Nabywanie i doskonalenie umiejętności wokalnych - tanecznych.
  7. Wyzwalanie zainteresowania regionalną działalnością kulturalną.

Działania:

  1. Tworzenie warunków do bezpośredniego kontaktu z muzyką poprzez:

-       udział dzieci w koncertach muzycznych

-       śpiew indywidualny, zbiorowy

-       taniec

  1. Nabywanie umiejętności słuchania i rozumienia muzyki „żywej” oraz z „nagrań”
  2.  Inspirowanie zabaw rytmicznych i tanecznych z wykorzystaniem swobodnej interpretacji ruchowej.
  3. Kierowanie aktywnością muzyczną w zakresie rozwijania ekspresji dziecka (improwizacje wokalne i rytmiczne).
  4.  Prezentowanie posiadanych umiejętności wokalnych i tanecznych:

-       udział w przeglądach i festiwalach piosenki dziecięcej

-       organizowanie uroczystości okazjonalnych na terenie przedszkola

6. Rozwijanie zdolności muzycznych dziecka poprzez:

-        doskonalenie gry na instrumentach perkusyjnych i melodycznych

-        eksperymentowanie w tworzeniu dźwięku

-        ćwiczenia emisyjne

-        śpiewanie i słuchanie piosenek

-        urządzenie w salach „kącików muzycznych”

-        samodzielne tworzenie melodii do podanego tekstu

-        łączenie aktywności muzycznej z innymi obszarami oddziaływań (m.in. plastyka, teatr)

-        opracowanie i wdrażanie programów wspierających rozwój ekspresji muzycznej dziecka

 

Monitorowanie

Dotyczyć będzie podjętych działań zmierzających do rozwijania ekspresji muzycznej dzieci. Zastosujemy następujące narzędzia badawcze: arkusze ankiet, arkusze monitoringu, karty kontroli dokumentacji, karty obserwacji, narzędzia zawarte w programach własnych nauczycielek służące do ich ewaluacji, karty dokumentowania kształcenia ustawicznego, arkusze diagnostyczne testu na dojrzałość szkolną dzieci, hospitacja diagnozująca, doradczo - doskonaląca, oceniająca oraz analiza dokumentów i danych.

 

Oczekiwane efekty:

Dzieci:

  1. Odkrywają własne możliwości i uzdolnienia muzyczne.
  2. Potrafią słuchać, tworzyć i wyrażać własne przeżycia w różnych formach aktywności muzyczno – ruchowej.
  3. Odczuwają radość w bezpośrednim kontakcie z muzyką instrumentalną.
  4. Znają podstawowe elementy utworów muzycznych (melodia, rytm, tempo).
  5. Eksponują i poszukują różnych źródeł dźwięku.
  6. Grają na instrumentach melodycznych i perkusyjnych.
  7. Chętnie uczą się nowych piosenek oraz wykorzystują je do spontanicznych improwizacji i inscenizacji.
  8. Biorą udział w przeglądach i festiwalach piosenki dziecięcej.
  9. Odczuwają radość z eksponowania swojej twórczości muzycznej poza terenem przedszkola.
  10. Poznają regionalne instytucje promujące działalność kulturalną.

Ewaluacja będzie prowadzona na bieżąco w roku szk.2014/2015, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku. Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.

W naszym przedszkolu dziecko:

  1. Poznaje swoje prawa i obowiązki.
  2. Czuje się bezpiecznie,
  3. Rozwija się twórczo,
  4. Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces,
  5. Uczy się dostrzegać swoje mocne strony,
  6. Buduje pozytywny obraz samego siebie,
  7. Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi.
  8. Wcześnie zaczyna czytać.

W naszym przedszkolu rodzice:

  1. Uzyskują pomoc specjalistów.
  2. Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka.
  3. Mogą być z dzieckiem w trudnych chwilach.
  4. Mówić otwarcie o swoich spostrzeżeniach o pracy przedszkola.
  5. Bezpośrednio rozmawiać z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych.
  6. Mogą czynnie uczestniczyć w życiu przedszkola.
  7. Rodzice w sposób pozytywny wypowiadają się nt. pracy przedszkola.
  8. Rodzice czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach: finansowa pomoc dla przejawianych inicjatyw, chętnie współpracują z nauczycielami, oferują wszechstronną pomoc.

W naszym przedszkolu nauczyciele:

  1. Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych przedszkola.
  2. Podejmują działania innowacyjne. Są aktywni i twórczy.
  3. Piszą i realizują programy własne, dostosowane do potrzeb grupy i placówki.
  4. Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
  5. Doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w licznych kursach i szkoleniach.
  6. Wszyscy nauczyciele wykorzystują metody aktywne w pracy.
  7. Nauczyciele uzyskują status nauczyciela mianowanego, dyplomowanego.
  8. Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sympatyków i partnerów przedszkola.
  9. Monitorują efektywność własnej pracy - samokontrola.
  10. Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.

Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco w roku szk. 2014/2015, a wyniki zostaną przedstawione na  Posiedzeniu Rady Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku. Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.

 

EWALUACJA I KRYTERIA SUKCESU (PO 3 LATACH)

Ewaluacja skuteczności i efektywności wdrożonych działań nastąpi poprzez porównywanie osiąganych efektów pracy z założonymi celami na poszczególne lata szkolne. Zdiagnozujemy stopień realizacji programów własnych nauczycielek i wszystkich podjętych działań związanych z rozwijaniem postaw twórczych. Poznamy opinię rodziców dotyczącą efektywności pracy przedszkola i spełniania przez nie oczekiwań klientów.

 

  1. Plan Rozwoju Przedszkola jest otwarty i może ulegać modyfikacji.
  2. Plan Rozwoju Przedszkola jest uzupełnieniem zadań określonych w Statucie.

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 27 stycznia 2013 14:44
Dokument wprowadzony do BIP przez: Teresa Bednarek
Ilość wyświetleń: 1318
27 stycznia 2013 14:44 (Teresa Bednarek) - Dodanie dokumentu.